tisdag 6 oktober 2009

Vanligaste frågorna

Nu när jag har barn har jag förstått att jag kommer få massor av frågor om min lilla dotter, och det är inga problem. Precis som alla föräldrar så älskar jag att prata om min lilla flicka. Det finns ett par frågor som är vanligare än andra och jag tänkte skriva lite om dom här.

Fråga nr 1:

Pratar din dotter skånska eller närkingska?

Svar: Jadu, min dotter är inte ens två år gammal, de ord hon får ut skulle jag inte kunna säga är varken skånska eller något annat. Det skiftar ganska rejält också, ibland säger hon saker som låter skånskt men det kan också låta som det är gotlänska eller finska.

Fråga nr 2:

(Vi tycker inte det är speciellt snyggt med folk som klär sina flickor i enbart rosa kläder eller kläder med en massa små fjärilar/blommor/annat trams på. Det är inte snyggt helt enkelt. Selma är en cool tjej, inte en liten gulltjej.)


När Selma blir större så kommer hon bara köpa massor med rosa kläder och klänningar med massa blommor på. Får hon inte ha det då?

Svar: Jo självklart får hon det, det vi vill är att hon ska bli en självständig tjej som tänker och tar egna beslut och inte vaggas in i tron att hon ska se ut och bete sig på ett visst bara för att hon är tjej. Vill hon då klä sig i enbart rosa klänningar får hon jättegärna göra det. Så länge det är hon själv som har bestämt det. Eftersom hon inte kan bestämma själv vad hon ska ha på sig än bestämmer vi att hon inte ska ha det. Eftersom det inte är speciellt snyggt.

Till alla er som har egna barn som läser vår blogg. Vad får ni för frågor som ni reagerar på? och till alla er som inte har barn i den här åldern, undrar ni något om oss eller Selma som ni vill ha svar på?

3 kommentarer:

Anonym sa...

härlig inställning o rätt enligt min åsikt. En självtänkande tjej. kram/farmor

Syster Stina sa...

Jag tänker precis som ni gällande kläder! Blir så trött på alla som inte förstår att vi inte vill ta reda på om det blir en pojke eller flicka med argumentationen att vi inte kan handla kläder då...

Nä, vårt barn ska ha coola, sköna kläder som hon/han ska leka,krypa, kräla, kräkas och mysa i.

Vår bebis är ju rätt ny till nyår, så då kanske det passar sig för ett besök? Håller ni till i byn då?
Kram

Anonym sa...

Vi bor i Lund, men tar oss enkelt (?) till Skurup! Hade varit så mysigt att få träffa er gulliga tjej!

Kram