måndag 10 november 2008

Helgen och nya mål

Helgen har varit lugn, precis så lugn som en helg efter en tenta brukar vara. Selma har varit desto mindre lugn, hon har en liten envis gadd som gjort så ont så ont. Ändå har hon varit nästintill samma Selma som vanligt, med en viss gnällighet. Det bubblar nya ord ur henne varje dag. Det roligaste att säga just nu är najnajnaj, en efterapning av pappa då han ertappar henne med något hon inte får tugga på, som tex någon av hans spelkonsoller.

Jag har återigen fått förlora mig själv i skönlitteraturens värld och det har blivit en del sena nätter. Så sena att jag en morgon fumlade med precis allt och lyckades hälla ansiktsvatten över hyllan i badrummet i stället för bomullstussen jag höll i handen. Lyckades även med konsten att krascha in i en eller två dörrkarmar, en vanlig företeelse när jag är mer trött än pigg. Men det är ju helt klart värt det, varenda lite olycka, så länge jag får läsa något som är bra för själen och inte bara huvudet.

Ny kurs idag, sista 15 poängen denna terminen. Helt makalöst att en halv termin redan gått. Ännu mer makalöst att jag lärt mig mer de här tio veckorna än vad jag gjort under hela tiden jag gick på lärarprogrammet. Intresse skapar motivation, motivation skapar framsteg.

Ja, på tal om motivation och framsteg. Har insett att min kropp har en fantastisk återhämtningsförmåga och detta är otroligt motiverande då jag funderar på hur jag ska återfå min innankortison-form. (Inte kulmagen från graviditeten dock) Första etappen i strävan bli att till dotterns ettårsdag droppat två klädstorlekar. Detta borde inte vara allt för svårt, har hela tre månader på mig. Det har även börjat klia i springnerven igen och jag funderar på att placera ett av mina delmål, eller helmål, på Blodomloppet 09. Blir det en springande mamma så blir det en fit mamma.

Det här delmålet då. Jo, inga superdieter den här gången. Inget kolhydratuteslutande, trots att det fungerar fabulöst bra. Hållbarhet är jag ute efter nu, en förändring som kan vara tillsvidare. Så tillbaka till den maten vi åt förr, lägga pengar på det där träningskortet och laga cykeln. Orkar inte ha värk överallt och vara helt slut i rutan efter bara ett pilatespass. Less på kärringflärpen (Hud- och fettveck som bildats efter snittet) och min numera otympliga hylla. Här ska det hissas!

God natt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Heja, heja, heja!!!
Puss
mormor antenn