torsdag 18 december 2008

Ska man lura sitt barn?

Tidigare i veckan diskuterade vi detta på jobb, vi diskuterade om hur/när vi kom på att tomten inte fanns. Det fanns dom på jobb som blev väldigt upprörda när andra barn i skolan sa till dom att tomten inte fanns. 

Varför gör man detta egentligen? Varför säger man till sina barn att tomten finns och delar ut julklappar, ja jag vet hela det med tradition men kan man inte bara säga att på julafton köper man julklappar till varandra. Varför hela det här med tomten? Alla barn jag träffat på, inklusive mig själv, har varit livrädda för tomten och en del blivit jätteledsna när dom fått reda på att tomten inte finns. 
Det finns säkert dom som tycker att det av någon anledning är "klart man ska ha jultomte". Och jag säger inte att jag är emot det, bara nyfiken på vad ni har för åsikt om detta. Behövs tomten? Vad fyller tomten för syfte? Mer än "tradition"?

1 kommentar:

Anonym sa...

Barn behöver något att tro på. och på förskolan kan det lätt bli fel om alla andra tror på tomten och inte en gör det.